이 세 현
이 세 현

이 세 현

이세현(1967년생)은 한국을 대표하는 현대미술 작가 중 한 명으로, 전통적인 동양 산수화의 문법과 현대적인 회화 기법을 결합한 독창적인 시리즈 ‘붉은 산수(Between Red, Beyond Red)’로 국제적인 주목을 받아왔습니다. 그는 동양화의 기본 구조와 철학을 바탕으로 하되, 이를 전복하거나 재구성하며 전통과 현대, 동양과 서양의 경계에서 끊임없이 새로운 조형 언어를 탐구하는 작가이다.

그의 작업에서 가장 인상적인 특징은 바로 단색의 붉은 색조입니다. 강렬하면서도 비현실적인 붉은색으로 채색된 산수는, 기존의 청록산수나 금벽산수와는 전혀 다른 감각을 불러일으킵니다. 작가는 이 색채를 통해 자연을 재현하기보다는 기억과 감정, 심리적 풍경을 전달하고자 합니다. 그는 붉은색을 단지 시각적인 장식이 아닌, 고통과 역사, 생명, 시간의 흔적을 상징하는 도상으로 활용한다.

이세현 작가의 대표 연작 ‘Between Red/Beyond Red’는 단순한 자연 풍경의 묘사를 넘어서, 한국 사회의 근현대적 경험과 작가 개인의 기억이 중첩된 상징적 풍경입니다. 특히 군 복무 시절 경험한 비무장지대(DMZ)에서 받은 충격은 그의 작업 세계에 결정적인 전환점을 제공했습니다. 작가는 DMZ에서 마주한 자연의 아름다움과 전쟁의 상흔이 공존하는 긴장된 공간을 회화적으로 해석하며, 분단의 현실을 은유적으로 시각화합니다. 작품 속 풍경은 실제 장소가 아닌 기억과 현실, 상상과 상처가 교차하는 비현실적 풍경으로 그려지며, 보는 이에게 정서적 공명을 유도한다.

이세현은 전통 한국화 기법을 존중하면서도 다양한 현대 재료를 실험적으로 활용합니다. 그는 작품에서 마치 먹의 농담처럼 붉은색을 중첩하여 깊이감을 만들고, 배경과 피사체가 경계를 흐리며 융합되는 방식으로 자연과 인간, 기억과 역사, 고정된 의미와 유동적인 감정 사이의 경계를 허물고자 한다.

국내에서는 서울을 중심으로 다수의 개인전과 단체전을 개최했으며, 국제적으로도 런던, 베를린, 뉴욕 등지에서 전시를 이어가며 동양적 정서와 철학을 현대적으로 풀어내는 작가로서 높은 평가를 받고 있습니다. 그의 작품은 국립현대미술관, 서울시립미술관, 리움 삼성미술관 등 주요 기관에 소장되어 있으며, 해외 유수의 갤러리 및 컬렉터들로부터도 꾸준히 주목받고 있다.

이세현 작가의 작업은 단순히 전통을 계승하는 것이 아니라, 전통을 해석하고 현대적으로 재구성함으로써 동시대의 한국미술이 나아갈 방향을 제시합니다. 그의 ‘붉은 산수’는 과거와 현재, 실제와 상상, 자연과 인간 사이에 놓인 복합적인 층위를 드러내며, 시공을 초월한 사유의 공간으로서 관객에게 깊은 성찰의 계기를 제공한다.

   

     출품작


Beyond Red-024JUL01, Oil on Linen, 60 x 60m, 2024
Beyond Red-024JUL01, Oil on Linen, 60 x 60m, 2024

LEE SEA HYUN

Lee Sea-hyun (b. 1967) is one of Korea’s leading contemporary artists, internationally recognized for his distinctive series “Between Red / Beyond Red,” which fuses the formal grammar of traditional East Asian landscape painting with modern painterly techniques. Drawing on the structural and philosophical foundations of traditional Korean painting, Lee simultaneously deconstructs and reimagines them, exploring a new visual language at the intersection of tradition and modernity, East and West.

The most striking feature of Lee’s work is his use of monochromatic red. His landscapes, rendered in intense and surreal shades of red, evoke a radically different sensibility compared to traditional cheongrok sansu (blue-green landscapes) or geumbik sansu (gold-and-blue landscapes). Rather than simply reproducing the natural world, Lee employs red as a symbolic tool to express memory, emotion, pain, history, life, and the passage of time.

His signature series “Between Red / Beyond Red” transcends the depiction of scenery to become a symbolic landscape layered with Korea’s modern and contemporary experiences, intertwined with the artist’s own personal memories. A pivotal influence on his practice was his experience during military service in the Korean Demilitarized Zone (DMZ)—a space where the untouched beauty of nature exists side-by-side with the lingering scars of war. Lee interprets this paradox through painting, visualizing the tension and trauma of division in an abstract, poetic way. The resulting landscapes are not direct representations of real places, but rather dreamlike territories where memory, imagination, history, and wounds converge, evoking deep emotional resonance in viewers.

While respecting the techniques of traditional Korean ink painting, Lee actively experiments with contemporary materials. Like the tonal gradations found in ink wash, he layers his red pigment to create depth, allowing the boundaries between figure and background to blur and merge. This method dissolves the division between nature and humanity, memory and history, fixed meaning and fluid emotion, creating a space of ambiguity and reflection.

Lee has held numerous solo and group exhibitions throughout Korea, particularly in Seoul, and has exhibited internationally in cities such as London, Berlin, and New York. His works are held in major public collections, including the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), Seoul Museum of Art (SeMA), and Leeum, Samsung Museum of Art, and are consistently sought after by prestigious galleries and collectors around the world.

Lee Sea-hyun’s art does not simply inherit tradition—it reinterprets and reconstructs it, offering a compelling direction for contemporary Korean art. His “Red Landscapes” reveal layered dimensions between past and present, reality and imagination, nature and humanity, creating a timeless contemplative space that invites viewers to engage in profound reflection.